3 dagen St. Petersburg en met de trein naar Moskou

1 september 2018 - Moskva, Rusland

De eerste 4 dagen van onze reis zitten erop! 3 dagen in het mooie Sint Petersburg en vandaag met de trein in zo'n 9 uur naar Moskou.

3 dagen Sint Petersburg was voor ons precies genoeg. Er is zeer veel te zien en te bezoeken en als je alle musea en kerken van binnen wil zien ben je na een maand denk ik nog niet klaar maar wij hoeven niet zo nodig overal in.😊

We kwamen maandag rond middernacht aan bij ons hostel in St. Petersburg. Daar begon direct het avontuur, ons hostel kon namelijk onze reservering niet terug vinden en onze kamer was daardoor dubbel geboekt. Ook alle andere kamers zaten vol en dus ging de dame van het hostel, die zich zo schuldig voelde dat de tranen in haar ogen stonden, voor ons op zoek naar iets anders. Na een uur dachten we iets gevonden te hebben en gingen we dus maar weer op pad. Helaas bleek bij aankomst ook dit hostel vol! (Het excuus waarom reserveren via booking.com wel kon begrepen we niet maar goed). Uiteindelijk om half 3 hebben we een hostel gevonden. Deze was wel een stuk duurder maar dat boeide ons niet. Uiteindelijk heeft booking.com overigens het meerbedrag van het hostel op eigen initiatief aan ons terugbetaald, goede service! 😁

Dinsdag was onze eerste volle dag in St. Petersburg en besloten we de stad te voet te gaan verkennen. Ons hostel zat in een zijstraat van de hoofdstraat, de straat tussen het centrum en centraal station. Het eerste wat opvalt zijn de gebouwen, stuk voor stuk prachtige, massale en hoge gebouwen, de één nog mooier dan de ander!
Verder is het een hele schone en levendige stad, echt overal is iets te beleven met de vele straatartiesten.
We zijn naar palace square gelopen met het imposante Hermitage. Vervolgens slingerend door een aantal parken en langs grachten naar de 'church off the saviour on spilled blood'. Hier naar binnen en dit is wellicht de mooiste kerk die ik ooit gezien heb. Daarna hebben we met de boot nog een tour door de grachten gemaakt. Deze grachten zijn overigens gebaseerd op Amsterdam, leuk is dat je in St. Petersburg regelmatig Nederlandse historische invloeden tegenkomt door de Peter de Grote, de 'oprichter' van St. Petersburg.
In de avond zijn we nog wat gaan eten en vervolgens op tijd naar bed gegaan...we waren nog best moe van de avond ervoor.

Woensdag vonden we het verstandig om even rustig aan te doen na de wandeling van dinsdag. We zijn in een hop-on hop-off bus gestapt en hebben lekker rond gereden. We wilden eruit bij 3 punten; de summer garden, st. Isaac's kathedraal en het Peter en Paul fortress. De summer garden wilden we dinsdag al langs maar deze was toen dicht. Toen we er woensdag langs wilden regende het echter best hard dus we bleven toch maar in de bus. De volgende stop was St. Isaac's. Hier was het museum ook dicht maar wij kwamen er voor het klimmen naar de top en dit kon wel dus voor ons prima:) wij zijn beide fan van uitzichten over de stad en die was ook hier prachtig.
Onze laatste stop was het fortress, de plek waar St. Petersburg begonnen is. Het hoogtepunt hiervan is de kerk die in het midden staat, net als de kerk gisteren is ook deze erg mooi van binnen. Hierna zijn we vlakbij het hostel Russisch gaan eten en hebben de dag afgesloten met een biertje bij een kleine pub.

De laatste dag zijn we vroeg opgestaan om naar het Peterhof te gaan. Eerst met de metro (die zo diep onder de grond ligt dat ik op de met afstand langste roltrap van mijn leven heb gestaan) en vervolgens met een minibusje naar locatie. Toen we daar aankwamen was er nog bijna niemand waardoor we nagenoeg alleen door het grote park met de mooie gebouwen en fonteinen liepen. In het midden van het park staat het hoogtepunt, het paleis van Peter de grote. We gingen hier als laatste heen omdat we er niet eerder in mochten. Toen we hier aankwamen was er van het alleen zijn weinig over, het was er vol met Chinezen. Het paleis zelf is een prachtig groot paleis vol met goud en schilderijen. Opvallend zijn de haarden van 'delfts Blauw'. Ook deze zijn overgewaaid uit Nederland in de tijd van Peter de Grote en worden nu nog steeds verkocht, maar dan als 'Russisch porselein'.
Na het Peterhof hebben we de hydrofoil over het water terug naar St. Petersburg genomen en, poging 3, n de summer garden gegaan. Deze viel ons na het Peterhof helaas nogal tegen dus hier waren we vrij snel weer weg.
We vonden dat we wel genoeg gedaan hadden in St. Petersburg dus hebben het daarna rustig aangedaan. We wilden eigenlijk nog de Nachttour over het water doen waarbij je de verlichte openstaande bruggen ziet maar dat was vanaf het hostel eigenlijk iets te ver weg. Voor de volgende keer dus. Daarnaast kwam er in het barretje naast ons hostel onverwachts een super leuk bandje, dweilorkest achtig, langs waardoor we zeker de juiste keuze hebben gemaakt:)

Dag 4 zijn we dus in de trein gestapt voor onze eerste ervaring met de Russische trein, het eerste stuk naar Moskou duurt 'slechts' 8 uur. De reis ging vrij relaxed en we hebben direct 1 gouden tip geleerd, namelijk dat we de lage bedden willen zodat we naar buiten kunnen kijken! Aangekomen in ons hostel stond Duck al op ons te wachten. We zijn nog lekker een biertje gaan doen en morgen beginnen onze dagen in Moskou!